Tuesday, September 12, 2006

Elak MLM berunsur subahat

Oleh: SITI AINIZA KAMSARI
petikan
UTUSAN MALAYSIA, 12 september 2006

CORAK perniagaan biasa memerlukan perkhidmatan wholeseller (jual secara pukal) bagi membekalkan barangan kepada retailer atau peruncit yang kemudian akan terus menjual produk tersebut kepada para pelanggan.

Di bawah MLM pula, sesebuah syarikat pengeluar melantik ejen pengedar untuk menjual barang atau produk tersebut terus kepada pelanggan. Pelanggan menikmati harga kilang apabila membeli produk tersebut.

Namun, Pensyarah di Jabatan Fiqh dan Usul Fiqh, Kuliyyah Ilmu Wahyu, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Gombak, Wan Rumaizi Wan Husin berkata, ejen pengedar tidak akan mampu untuk memasarkannya seorang diri.

“Melainkan dia terpaksa melantik ‘kaki’ di bawahnya atau lebih dikenali sebagai downline bagi membantunya memasarkan produk,” katanya.

Peringkat pertama atau level pertama yang dilantik itu akan diberi ganjaran tambahan jika dapat menjual produk tersebut kepada para pelanggan.

“Ganjaran di sini sama ada yang berbentuk mata markah atau ganjaran poin yang dikumpulkan, hadiah-hadiah (kenderaan, rumah, pakej pelancongan dan sebagainya), wang ringgit atau produk jualan secara percuma,” katanya.

Peringkat pertama yang dilantik perlu membuat pembayaran pendaftaran atau terpaksa membeli set produk permulaan. Lazimnya mereka akan berusaha untuk menjual produk tersebut.

“Mereka cuba merebut ganjaran-ganjaran yang ditawarkan sehinggalah di satu peringkat mereka sendiri akan melantik downline seterusnya untuk membantu membuka pasaran dengan lebih luas.

“Lebih banyak produk yang dijual akan memberi banyak keuntungan kepada semua yang terlibat,” katanya...

klik untuk berita penuh

0 comments: