Wednesday, August 09, 2006

Mesej Dari Thailand


6 hari 5 malam ayahngah berada di Thailand, sebuah negara yang terkenal dengan lagenda Gajah Putih yang menjadi tunggangan Raja Thai semasa berperang dengan Burma suatu masa dulu. Terasa juga perasaan dendam menyelinap dalam sanubari ini kerana Raja Raja kita terpaksa menghantar ‘Bunga Emas’ sebagai ufti kepada Raja Thai dimasa yang lampau. Tetapi itu sejarah lama yang tidak lagi rasional untuk difikirkan di zaman ini. Selepas keluar dari bangunan terminal Bangkok International Airport, ayahngah dan rombongan, 5 orang kesemuanya, terus berlepas ke Pakchong dan beberapa tempat yang menghala ke Khon Khaen, 400 km ke Utara Bangkok. Ayahngah tidak tinggal di Bangkok sebab tiada apa yang dapat dilawati berkaitan dengan kerja ayahngah. Kesemua tempat yang ada dalam senarai lawatan berada di luar Bangkok, lebih2 lagi di utara Bangkok. Semasa menyususur keluar dari bandaraya Bangkok, sempat juga meninjau disekitar Bangkok (sight-seeing), keadaan nya sibuk seperti di KL juga, tapi luas bandaraya itu ialah 2 kali ganda keluasan KL. Rata rata tiada kelihatan kereta yang standing dengan KE 30 atau Nissan Sunny, semuanya bertaraf MPV, Honda city, BMW atau Mercedes. Tut tut pun tidak kelihatan.

Ayahngah dan rombongan menaiki Toyota Limousine 10 seater diiringi oleh Pengarah Animal Feed Reasearch Center di Pakchong sebagai pegawai pengiring dan juga jurubahasa. “Nice tuo meet ol of yuu and welcome to Tailaan” (loghat Thai English). Pemandunya tidak boleh berbahasa Inggeris, kalau hendak berurusan dengan nya kenalah berbahasa isyarat (tangan lebih agresif dari mulut) atau memek wajah menjadi pengantara. Satu dua patah perkataan boleh lah ayahngah sebut...seperti swadikap…medai…kop kun kraap..dan lain lain. Ayahngah terpegun melihat pemandangan disepanjang perjalanan ke Khon Khaen. Buminya dihijaui dengan tanaman seperti jagung, tebu, sayur sayuran yang bukan seekar dua, malah beratus ratus ekar luas nya. Boleh dikatakan setiap sm persegi tanah nya dipergunakan dengan tanaman. Kilang memperoses bahan bahan tanaman tersebut terdiri disana sini. Ditengan tengah kawasan tanaman yang sayup mata memandang kelihatan tompok tompok ternakan lembu Brahman yang berwarna putih menambahkan lagi keindahan pemandangan disetiap sudut. Di utara Thailand banyak dipelihara lembu ‘Thai Brahman’ kerana kejayaan negara itu dalam program ‘animal breeding.’ Jalan raya nya (highway) luas, lebar dan tidak berbengkang bengkok menyebabkan kita asyik sahaja dapat melelapkan mata tanpa gangguan dari hentakan atau ‘braking’.

Semasa dalam perjalanan kami memasuki kawasan perladangan rumput ternakan (pasture) seluas 3000 hektar dimana petani petani menanam rumput untuk pengeluaran biji benih rumput. Biji benih rumput ini dieksport ke beberapa negara jiran termasuk Malaysia. Disekitar kawasan ini semuanya menghijau, rata dan sayup mata memandang bagaikan tiada bertepi. Pemilikan tanah bagi setiqp petani ialah diantara 7 – 10 ekar, jauh lebih luas berbanding dengan kita di Malaysia. Tanahnya subur berwarna kemerahan. Tuhan yang Maha Kuasa telah menganugerahkan Thailand dengan keadaan tanah yang subur, siri Pakchong, salah satu siri tanah yang terbaik didunia. Kami singgah beramah mesra dengan salah seorang petani di kawasan itu sambil berbicara tentang kerja nya sebagai petani. Ternyata beliau amat komited dan amat bangga dengan kerja dan kehidupannya. Tanah yang diusahakan sejak turun temurun yang dulunya adalah merupakan tanah padi dan sekarang ini bertukar kepada ladang rumput sejak 30 tahun yang lalu kerana hasil dari pengeluaran biji benih rumput yang amat menguntungkan berbanding dengan pengeluaran padi.

Orang Thai bersikap ramah mesra, lemah lembut dan menghormati orang lain lebih2 lagi tetamu dari luar walaupun sukar berbahasa dengan mereka. Semasa berpisah kalangan mereka menyusun jari sepuluh dan meletakkan tangan kedada sambil mengatakan “kop kun”…(terima kasih), bunga bunga bahasa yang lain ayahngah tidak faham. Ayahngah balas dengan Bahasa Melayu mereka tersenyum, bila ayahngah balas dengan Bahasa Inggeris mata mereka terbeliak….Keindahan budi pekerti sedemikian sungguh menambat hati dan sememangnya ini lah budi bahasa asli orang timur yang masih kekal menjadi amalan masyarakat Thai di kawasan pendalaman.

Ayahngah dan rombongan bermalan disebuah hotel 5-star, Safatel Hotel, di Bandar Khon Khaen, salah satu bandar yang besar di utara Thailand. Bayaran hotel hanyalah RM240.00 (2,400Baths) seorang semalam yang mana bayaran sewa hotel semacam itu di KL mececah RM400.00 – 500.00. Tidak payah diceritakan keadaan dan kemewahan yang ada dihotel 5-star (sebab u all semua dah biasa tinggal dihotel 5-star kan! Cewaaah!). Disebelah malam kami bersiar siar di bandar Khon Khaen yang bermandikan cahaya sambil membeli belah bagi yang banyak bekalan. Bagi yang berpoket kosong seperti ayahngah ini hanyalah ‘window shopping’ sahaja. Kebanyakan barang2 berjenama seperti pakaian didapati sama sahaja dengan harga di Malaysia.

Sebenarnya ada mesej yang ingin ayahngah sampaikan melalui tulisan ini untuk renungan bersama generasi MCC…..

Mahu dengar cerita selanjutnya... tunggu sambungannya ya!

by Ayah Ngah

0 comments: