Friday, October 30, 2009

Rumah Mok Berwajah Baru

Kesan dari beberapa siri insiden 'pecah rumah' sebelum ini, juga yang terbaru, kehilangan telefon bimbit milik Mok dan juga wang tunai berjumlah RM100, kini rumah Mok terpaksa diletakkan jeriji besi (grill) di bahagian pintu depan dan juga tingkap-tingkap di sekekeling rumah bagi mengelakkan kejadian yang sama berulang.

Gambar-gambar berikut ini adalah kiriman mms dari Cik Wae kepada blog MCC khas untuk berkongsi dengan MCC semua.

Kawe rasa langkah ini patutnya sudah lama dibuat. Walaupun nampak janggal (rasa macam rumah Mok dah hilang identiti asal kan?) tapi kata Cik Wae, tindakan memasang jeriji ini perlu demi keselamatan.

Pelik juga kerana selama ni sejak bertahun-tahun rumah Mok tak pernah dipasang jeriji ni, takde pula kes-kes 'pecah umah' atau orang datang masuk merompak (seingat Kawe lah) dan sebagainya.

Mungkin budak-budak sekarang makin nakal, atau mereka saja-saja nak cuba nasib suka-suka pecah masuk ke rumah orang. Bagi yang waras tu takpe juga, bagaimana bagi yang kurang siuman dan susah kita nak agak tindakannya? Maunya bawak pisau ke... parang ke..? Nauzubillah...

Bahaya. Harap-harap ada tindakan susulan yang bakal diambil. Jangan nasi dah jadi bubur sudah.

Syabas buat Mok, Cik Wae dan Mama di atas tindakan memasang jeriji ni. Sekali lagi walaupun janggal, Kawe sokong 100%. Demi keselamatan, kadang-kadang yang janggal dan pelik tu harus diterima sesuai dengan kehendak dan keperluan semasa.

p/s : Syabas buat Aju yang telah memulakan perniagaan restoran makanannya sendiri di Bangi. Kepada sesiapa yang nak join Kawe malam ni ke "Restoran Bamboo" miliknya, jom kita pakat ramai-ramai serbu... cayalah Aju!

Kawe@MCC

0 comments: