Monday, October 09, 2006

Zakat


Belum bayar zakat...silalah berbuat demikian secepat mungkin.. Jumaat lepas, aku solat Jumaat kat Masjid As-Syakirin KLCC. Setelah habis berwuduk, masuklah ke dalam masjid. Di hadapan tersusun 3 meja bersama 3 org dengan dituruti beberapa orang berbaris dihadapan mereka. Tiba waktunya menunaikan zakat. Tergerak hati nak menunaikan zakat masa tu. So, aku pun berbarislah. tgh2 berbaris, kawan universiti, Zahirin tegur. Kurus gile mamat ni. Walaupun bekerja di syarikat yang sama, Schlumberger tapi tak pernah nampak sbb masing2 bekerja di bahagian segmen yang berlainan. Aku SIS, Zahirin Drilling. Tgh berborak-borak, maka tibalah giliran aku. Ustaz kut orang yang bakal menerima zakat aku ni. Aku pun duduk. Ustaz bertanya, berapa orang..aku start mengira...aku jawab "5". Fuhhh...tak sangka...rupanya aku menanggung 5 orang...cepat sungguh masa berlalu. First2 zakat terus 5 orang... Sayu gile hati....sayu sangat...adakah aku mampu menanggung 5 orang ini..atau aku sekadar hanya berdiri sebagai pembayar zakat?


*catatan dan gambar - credit to wan-zul.fotopages.com

0 comments: