Friday, January 13, 2006

Makan-Makan Raya Haji @ Melawati



hujan renyai2 petang jumaat. saya tidak punya pilihan hanya melepak di rumah. kawan2 ramai yg dah balik kampung. teringat cik nah di melawati. hati terpanggil. pantas tangan gatal mendail.

"shah jemput, makan2 di melawati!", garau suara baba chik mempelawa.

mati2 saya ingatkan semuanya raya di kelantan. seterusnya, saya cuba menghubungi su dah, kak long, kak ngah dan ayah su. confirm! masing2 raya di kl. hati saya lega.



"apolah dok gege-gege tuh, tido lagi best!"

agak lama juga tidak bertentang mata dengan mereka. teringat nabil, baby sulung kak long. sudah besar agaknya. hmm...

kira-kira hampir ke lapan malam, saya tiba di melawati. masing2 sudah sampai. kecoh seketika. seperti biasa, telinga saya 'pedas' seketika. al maklumlah jarang menjengahkan diri. alah bisa tegal biasa kata orang. saya tahu mereka bergurau.



aik, time bakar sore jah, nok amik gambar ramai pulok enterprem..."

"ish, angah pun nak enterprem gak? cian atin tuh..."

BBQ sudah ready. tinggal menyiapkan hidangan aje. masing2 mengambil kesempatan berbual2 dan bertukar cerita. seronok!



antara lauk-pauk 'spesel' yg ada pada malam tu ialah soto sri semenyih (sumbangan su, dr dapur semenyih), mee hun goreng selain hidangan ala-BBQ. best! mmg bestt..!! sesiapa yg takder malam tuh rugiii... (orang tanah merah, apa khabar? HEHEHE...)



"diva, mung tahu dok aku masok pakai perencah maggi jah soto tuh, baktuh sedak!"


"sok.. sekk... sok.. sekk... examm... sok... artiss..."


"oh, peminatku..."

pendek kata walaupun majlis malam tu simple aje, tapi meriah dan bermakna. apa yg penting ikatan kekeluargaan tuh. yerlah, masing2 tak balik raya so merasalah raya sama sendiri kat KL kali nie. terima kasih daun keladi buat cik nah sekeluarga kerana sudi menjadi tuan rumah untuk gathering kali nie. maybe lain kali kita wat kat tempat lain pula.


salam aidil-adha!

0 comments: